CONCORDANTIELIJST
(bijlage 01) bij het leerplan opgemaakt door
OVSG in samenwerking met
CODIBEL, directies en leerkrachten
deeltijds kunstonderwijs
april 2018
laatste aanpassing: 09-07-2019
leerplannummer: DKO/2018/017
bestemd voor alle opleidingen van het domein beeldende en audiovisuele kunsten van het deeltijds kunstonderwijs
Verdere toelichting
In aparte documenten wordt bijkomend info gegeven voor volgende onderwerpen:
- Infotheek (bronnen) [bijlage 02] [berichten lerarenplatform]
- Wegwijzer [bijlage 03]
- Inhoud (leerplandoelen omzetten naar de lespraktijk) [bijlage 04] [berichten lerarenplatform]
- Evaluatie [bijlage 05] [berichten lerarenplatform]
- Praktijk (lesmethodieken) [bijlage 06] [berichten lerarenplatform]
De onderstaande tabellen tonen hoe de leervelden en leerplandoelen (van het leerplan) vergelijkbaar zijn met en de door de overheid geformuleerde einddoelen (basiscompetenties, beroepskwalificaties) omvatten.
LEERPLANDOELEN |
1ste GRAAD BASISCOMPETENTIES |
2de GRAAD BASISCOMPETENTIES |
3de GRAAD BASISCOMPETENTIES |
4de GRAAD BEROEPSKWALIFICATIES |
|
(de leerling(en) ... kan(kunnen) |
(de leerlingen ...) |
|
|
(de leerling ...) |
|
een idee(ën) concretiseren |
(tonen individuele gedrevenheid) |
||||
een idee(ën) concretiseren
|
hebben oog voor eigen mogelijkheden |
hebben vertrouwen in de eigen mogelijkheden en in het eigen artistieke parcours |
tonen vertrouwen in de eigen mogelijkheden en in het eigen artistieke parcours |
|
|
|
stellen zich realistische doelen die verband houden met persoonlijke voorkeur |
stellen zich ambitieuze, maar realistische doelen die verband houden met persoonlijke voorkeur |
|
||
uiten persoonlijke voorkeuren |
drukken zich gemotiveerd, met zin en plezier uit in de uitdrukkingsvorm |
drukken zich authentiek uit in de uitdrukkingsvorm |
engageert zich voor een persoonlijk artistiek project |
||
(creëren en (drang tot) innoveren |
|||||
gebruiken intuïtie, verbeelding, ervaringen en emoties in artistieke uitingen |
gebruiken intuïtie, verbeelding, ervaringen, emoties en gedachten in artistieke uitingen |
gebruiken intuïtie, verbeelding, ervaringen, emoties en gedachten in artistieke uitingen |
zet artistieke concepten en ideeën om in een uitvoerbaar geheel |
||
ontdekken elementen van creativiteit of originaliteit |
hebben oog voor elementen van creativiteit of originaliteit |
|
ontwikkelt een eigen artistieke praktijk |
||
|
|
|
bouwt een oeuvre/ verzameling op |
||
|
|
|
realiseert beeldend werk/een ontwerp/de opnames/werkt technisch verantwoorde en creatieve concepten uit in fotografisch werk |
||
(zetten vakdeskundigheid in) |
|||||
|
ontwikkelen een referentiekader binnen de gekozen uitdrukkingsvorm |
verbreden hun referentiekader binnen de gekozen uitdrukkingsvorm |
ontwikkelt artistieke concepten en ideeën |
||
combineren verschillende bouwstenen op een eenvoudige manier |
zetten technische basisvaardigheden in |
zetten technische vaardigheden gericht in |
|
||
|
|
|
kiest en koopt materialen |
||
ontdekken bouwstenen:
|
herkennen, benoemen en hanteren de volgende beeldende aspecten en hun mogelijkheden:
|
herkennen, benoemen en hanteren met het oog op reproduceren en creëren volgende beeldende aspecten en hun mogelijkheden:
|
|
||
gaan doelmatig, duurzaam en veilig om met lichaam, instrument en materiaal |
gaan doelmatig, duurzaam en veilig om met lichaam, materiaal en materieel |
gaan doelmatig, duurzaam en veilig om met lichaam, materiaal en materieel |
voorziet in het basisonderhoud van materiaal(,apparatuur en accessoires) |
||
|
kunnen complexe vormen beeldend waarnemen |
kunnen complexe vormen beeldend vereenvoudigen |
|
||
|
tonen expressieve overtuigingskracht |
tonen expressieve overtuigingskracht |
|
||
|
tonen plezier in beeldend en/of audiovisueel creëren |
geven blijk van noodzaak tot beeldend en/of audiovisueel creëren |
|
||
|
staan open voor courante technologische media |
hanteren technologische media |
|
||
|
|||||
proces en product verbinden |
(zetten vakdeskundigheid in) |
|
|||
proces en product verbinden
|
brengen een artistiek proces op gang en onderhouden het |
brengen een artistiek proces op gang, onderhouden het en ronden het af |
|
||
|
hebben aandacht voor uitvoering en afwerking |
werken accuraat en streven naar artistieke kwaliteit |
overloopt de stappen in de realisatie v.h. werk/treft technische voorbereidingen [06] |
|
|
(onderzoeken) |
|
|
|
|
|
hebben oog voor de eigen ontwikkeling |
observeren het eigen leer- en creatieproces |
observeren en communiceren over het eigen leer- en creatieproces |
|
|
|
(tonen individuele gedrevenheid) |
|
||||
hebben oog voor eigen mogelijkheden |
hebben vertrouwen in de eigen mogelijkheden en in het eigen artistieke parcours |
tonen vertrouwen in de eigen mogelijkheden en in het eigen artistieke parcours |
|
|
|
|
|||||
artistieke/beeldende mogelijkheden zoeken |
(creëren en (drang tot) innoveren) |
|
|||
artistieke/beeldende mogelijkheden zoeken
|
nemen intuïtief en elementair bewust waar |
verkennen de confrontatie met het onverwachte, het toevallige, het onbekende |
nemen initiatief in de confrontatie met het onverwachte, het toevallige, het onbekende |
|
|
|
verkennen expressiemogelijkheden van de gekozen uitdrukkingsvorm en zien verbanden met andere uitdrukkingsvormen |
onderzoeken expressiemogelijkheden van de gekozen uitdrukkingsvorm en zien verbanden met andere uitdrukkingsvormen |
|
|
|
|
|
exploreren en experimenteren met de eigen en andere uitdrukkingsvormen |
|
|
|
(zetten vakdeskundigheid in) |
|||||
|
brengen een artistiek proces op gang en onderhouden het |
brengen een artistiek proces op gang, onderhouden het en ronden het af |
|
|
|
|
ontwikkelen een referentiekader binnen de gekozen uitdrukkingsvorm |
verbreden hun referentiekader binnen de gekozen uitdrukkingsvorm |
ontwikkelt artistieke concepten en ideeën |
|
|
combineren verschillende bouwstenen op een eenvoudige manier |
zetten technische basisvaardigheden in |
zetten technische vaardigheden gericht in |
|
|
|
gaan doelmatig, duurzaam en veilig om met lichaam, instrument en materiaal |
gaan doelmatig, duurzaam en veilig om met lichaam, materiaal en materieel |
gaan doelmatig, duurzaam en veilig om met lichaam, materiaal en materieel |
voorziet in het basisonderhoud van materiaal, (apparatuur en accessoires) |
|
|
|
kunnen complexe vormen beeldend waarnemen |
kunnen complexe vormen beeldend vereenvoudigen |
|
|
|
(onderzoeken) |
|||||
verkennen artistieke uitdrukkingsvormen en halen er inspiratie uit |
exploreren en experimenteren met de eigen uitdrukkingsvorm |
analyseren eenvoudige beeldende en vormgevende kunstuitingen op basis van inzicht in de verschillende aspecten van beeldende en vormgevende kunstuitingen |
|
|
|
tonen nieuwsgierigheid voor artistieke uitdrukkingsvormen in de eigen leefomgeving |
observeren het gebruik van de eigen uitdrukkingsvorm in de eigen leefwereld |
beschrijven het gebruik en effect van de eigen uitdrukkingsvorm in de eigen leefwereld |
|
|
|
|
|||||
een referentiekader opbouwen |
(onderzoeken) |
|
|
|
|
een referentiekader opbouwen
|
beschrijven de eigen waarneming |
|
|
|
|
verkennen artistieke uitdrukkingsvormen en halen er inspiratie uit |
exploreren en experimenteren met de eigen uitdrukkingsvorm |
analyseren eenvoudige beeldende en vormgevende kunstuitingen op basis van inzicht in de verschillende aspecten van beeldende en vormgevende kunstuitingen |
|
|
|
|
staan open voor het culturele leven |
exploreren het culturele leven |
|
|
|
|
gaan om met aangeboden inspirerende bronnen |
verzamelen van inspirerende bronnen vanuit kunst- en cultuurhistorisch inzicht |
|
|
|
|
|
verwerven kunst- en cultuurhistorisch inzicht vanuit de eigen uitdrukkingsvorm |
|
|
|
(tonen individuele gedrevenheid) |
|||||
bouwen intrinsieke betrokkenheid op: aandacht, motivatie, nieuwsgierigheid, verwondering, waarneming en authentieke beleving |
breiden de eigen waarnemings-, belevings- en verbeeldingswereld uit |
breiden de eigen waarnemings-, belevings- en verbeeldingswereld uit met het oog op de ontwikkeling van een eigen artistieke persoonlijkheid |
|
|
|
(creëren en (drang tot) innoveren) |
|||||
nemen intuïtief en elementair bewust waar |
verkennen de confrontatie met het onverwachte, het toevallige, het onbekende |
nemen initiatief in de confrontatie met het onverwachte, het toevallige, het onbekende |
|
|
|
ontdekken elementen van creativiteit of originaliteit |
hebben oog voor elementen van creativiteit of originaliteit |
|
ontwikkelt een eigen artistieke praktijk |
|
|
|
verkennen expressiemogelijkheden van de gekozen uitdrukkingsvorm en zien verbanden met andere uitdrukkingsvormen |
onderzoeken expressiemogelijkheden van de gekozen uitdrukkingsvorm en zien verbanden met andere uitdrukkingsvormen |
|
|
|
|
|
exploreren en experimenteren met de eigen en andere uitdrukkingsvormen |
|
|
|
(zetten vakdeskundigheid in) |
|||||
|
ontwikkelen een referentiekader binnen de gekozen uitdrukkingsvorm |
verbreden hun referentiekader binnen de gekozen uitdrukkingsvorm |
ontwikkelt artistieke concepten en ideeën |
|
|
spelen met samenhang, herhaling, contrast, verwachting en verrassing |
hebben aandacht voor beeldende en vormgevende kunstuitingen |
|
|
|
|
|
kijken gericht naar het eigen beeldende en/of audiovisuele werk |
kijken kritisch naar het eigen beeldende en/of audiovisuele werk |
|
|
|
|
|
bouwen een innerlijk voorstellingsvermogen op |
|
|
|
in dialoog treden |
(bouwen relaties en werken samen) |
|
|
||
in dialoog treden
|
bouwen vertrouwen op in zichzelf en in de ander |
gaan in interactie met de ander en werken samen |
gaan in interactie met de ander en werken constructief en doelgericht samen |
|
|
nemen impulsen van anderen waar |
|
|
|
|
|
voelen zich veilig in relatie met de andere en vinden ‘n eigen plek in de groep |
|
|
werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen |
|
|
gaan respectvol om met elkaar en met elkaars ideeën |
tonen respect en belangstelling voor de andere en zijn werk |
tonen respect en belangstelling voor de andere en zijn werk |
|
|
|
|
gaan om met feedback |
gaan constructief om met feedback |
|
|
|
(onderzoeken) |
|
|
|
|
|
beschrijven de eigen waarneming |
|
|
|
|
|
hebben oog voor de eigen ontwikkeling |
observeren het eigen leer- en creatieproces |
observeren en communiceren over het eigen leer- en creatieproces |
|
|
|
tonen nieuwsgierigheid voor artistieke uitdrukkingsvormen in de eigen leefomgeving |
observeren het gebruik van de eigen uitdrukkingsvorm in de eigen leefwereld |
beschrijven het gebruik en effect van de eigen uitdrukkingsvorm in de eigen leefwereld |
|
|
|
(zetten vakdeskundigheid in) |
|
||||
|
kijken gericht naar het eigen beeldende en/of audiovisuele werk |
kijken kritisch naar het eigen beeldende en/of audiovisuele werk |
|
|
|
creatie(s) een plaats geven of ontsluiten |
(presenteren) |
|
|
|
|
creatie(s) een plaats geven of ontsluiten
|
durven hun creatie/realisatie tonen aan anderen en genieten van de respons |
besteden zorg aan hun presentatie |
zetten communicatieve vaardigheden in om het eigen werk en de eigen werkwijze te presenteren en toe te lichten |
|
|
|
|
hanteren eenvoudige presentatiemogelijkheden |
treedt naar buiten met beeldend werk/fotografisch/audiovisueel materiaal |
|
|
|
|
|
stelt beeldend werk tentoon / presenteert gebruiksobjecten /maakt en werkt een portfolio van fotografisch materiaal bij |
|