BRONNEN
Bijlage 02 bij het leerplan
opgemaakt door OVSG
in samenwerking met
CODIBEL, directies en leerkrachten
deeltijds kunstonderwijs
april 2018
laatste aanpassing: 16-06-2019
leerplannummer: DKO/2018/017
bestemd voor alle opleidingen van het domein beeldende en audiovisuele kunsten van het deeltijds kunstonderwijs
Bronnenmateriaal
Engelsman, S. (2014); De avonturen van Alice in Wonderland (pp. 41-42). Gottmer (Haarlem).
“Door kunst onderwezen willen worden” (“Letting art teach”), Gert Biesta, ArtEZ Press, Arnhem 2017
“Art, artists and pedagogy: Philosophy and arts in education”, Gert Biesta in samenwerking met C. Naughton en D.R. Cole (Routledge, New York 2018
“Het prachtige risico van onderwijs”, Gert Biesta, 2015
Kelchtermans, G. (2004), CPD for professional renewal: moving beyond knowledge for practice. In C. Day & J. Sachs (Eds.), International Handbook on the Continuing Professional Development of Teachers (pp. 217-237). Maidenhead (Berkshire): Open University Press. “
“Het atelier als autonome pedagogische plek” in Jan Masschelein en Maarten Simons in “Autonomie als waarde (dilemma’s in kunst en onderwijs)”, Valiz, Amsterdam/Fontys Hogeschool voor de kunsten, Tilburg, 2013
“Apologie van de school. Een publieke zaak”, Jan Masschelein, Maarten Simons, Acco, Leuven/Den Haag, 2012 “Een school is een gebouw met een school in”, Paul Elliman, Metropolis M, nr. 4, jaargang 2006
“Over wandelen en wortels. Een blik op het kunstonderwijs”, Paul Demedts, D’Academie #4, mei 2017
“Kunst als slijpsteen voor het brein” Mark Mieras in “Toeval gezocht (Kunst, kunstenaars en jonge kinderen)”, Lemniscaat, Rotterdam, 2009
“Spelen en plezier maken, de basis van leren”, Mark Mieras, Artiance, Kunst Cultuur en Onderwijs,
aflevering 008 (deel 1) en 009 (deel 2)
https://www.ivoox.com/afl-008-mark-mieras-spelen-plezier-audios-mp3_rf_23845563_1.html
https://www.mieras.nl/themas/
https://www.artiance.nl/meer/podcast-cultuureducatie/ interview met Mark Mieras
“The Wow Factor (Global research compendium on the impact of the arts in education)”, Anne Bamford, Waxmann Münster/New York/München/Berlin , 2006
“Art School (Propositions for the 21st Century)”, 2009, MIT Press, Cambridge, Massachusetts/London, England,
“School (A Recent History of Self-Organized Art Education)”, Sam Thorne, Sternberg Press, Berlin, 2017
“Art for Art’s Sake, OECD rapport on art and education”, (publication: 2013), OECD.org > education > ceri > arts (search), http://www.oecd.org/education/ceri/ART%20FOR%20ART’S%20SAKE%20OVERVIEW_EN_R3.pdf
“Enseigner l’art? (analyses et reflexions sur les écoles d’art)”, Yves Michaud, Editions Jacqueline Chambon, Nîmes, 1993
“Teaching art”, Daniel Birnbaum, Heike Belzer, Buchhandlung Walther Konig Keulen, tweetalige uitgave Engels- Duits, 2007
“Bronnendocument referentiekader voor onderwijskwaliteit”, Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Onderwijsinspectie, Brussel, 2017, https://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/van-rok-naar-ok-naar- inspectie-2-0 - http://mijnschoolisok.be/wp-content/uploads/OK_bronnendoc_LOW.pdf
“Lessen in bescheidenheid”, Jan Verwoert, Metropolis M, Nr 10, jaargang 2006
“De schadegevallen van Ciprian Muresan”, David Nuur, Metropolis M, Nr 5, jaargang 2016,
http://www.metropolism.com/nl/features/29411_metropolism_nr_5_2016
“Dossier: Het atelier. Het (on)ontkoombare atelier”, Arjan Reinders, Kunstbeeld.NL, Nr. 10, 2006
“Dossier: Het atelier. Intermediale creativiteit”, Henk Oosterling, Kunstbeeld 30 jaar
“Dossier tentoonstellingsmakers” Kunstbeeld.NL, Nr. 11, 2006
“De plaats van de kunst. Over de bestemming van het artistieke”, Marc Verminck (red.), Sint-Lukas/books & A&S/books, Gent/Brussel, 2010
“The Artist project. What Artists See When They Look At Art”, Noey Christopher, (voorwoord Thomas P. Campbell), The metropolitan Museum of modern art, Phaidon, New York, 2017
“Psychologie van de kunst. Een abecedarium”, Mark Kinet, (voorwoord Arnon Grunberg en Paul Verhaeghe), Uitgeverij Garant, Antwerpen/Apeldoorn, 2013
“Soeverein van zichzelf”, Thomas Hubert, tijdschrift Gagarin Nr. 13, 2006
“Kunstenaars over kunst”, Arjen F. de Groot, Karios, Soest, 2005
“Decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs”, goedkeuringsdatum 09/03/2018: https://data- onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15223
Aanbevolen lectuur
Kunsthistorie:
“Een wereldreis door de kunst”, Aaron Rosen, Lemniscaat, Rotterdam, 2018
“Wat is moderne kunst?”, Jacky Klein en Suzy Klein, Lemniscaat, Rotterdam, 2017
Artforum, Internationaal Artmagazine, New York, https://www.artforum.com/interviews
https://www.kunsten.be/kunsten-in-vlaanderen-brussel/publicaties/filter/beeldende-kunst
https://universes.art/en/biennials/
http://www.metropolism.com/nl/ - http://www.metropolism.com/nl/reviews/34547_the_making_of_38cc -http://www.metropolism.com/nl/features/34349_139_x_nothing_but_good
Over kunstenaars:
“De schilder, de duif en de dingen”, (Raveel), Paul de Moor, Ludion, Antwerpen, 2009
“Schilderen op ijs” (Luc Tuymans), Paul de Moor, Ludion, Antwerpen, 2011
“De schilder schilderde” (Raoul De Keyser), Paul de Moor, Ludion, Antwerpen, 2012
“Schilder van luchtspiegelingen” (Francis Alys), Paul de Moor, Ludion, Antwerpen, 2013
“De kleine Panamarenko”, Brigitte Minne, De Eenhoorn, Wielsbeke, 2012
“Kunst? Marcel Duchamps fontein 1917-2017”, Ted Van Lieshout, Leopold, Amsterdam, 2017
“Puzemuze of op weg naar Rothko” Wim Hofman, uitgeverij Leopold BV, Amsterdam/Den Haag, 2015
Zie ook nog andere boekjes over moderne en hedendaagse kunstenaars in de reeks kunstprentenboeken van uitgeverij Leopold in samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag
“Frida” (Frida Kahlo), Sébastien Perez en Benjamin Lacombe, Clavis, Hasselt, 2017
‘A lecture performance’, William Kentridge, concertgebouw te Brugge, 2018
Over de leraar-kunstenaar:
“Toeval gezocht, Kunst, kunstenaars en jonge kinderen”, Annemieke Huisingh, Rixt Hulshoff Pol, Ellie Van Den Bomen (red.), Lemniscaat, Rotterdam, 2009
“De onwetende meester”, Jacques Rancière, Acco, Leuven, 2007
“Why Art Cannot be Taught”, James Elkins, University of Illinois Press, Champaign Illinois, 2001
“How to Talk to Children About Art”, Françoise Barbe-Gall, Chicago Review Press, Chicago, 2005
“Drawing Projects for Children”, Paula Briggs, Black Dog Publishing, London, UK, 2015
“Akademie X, Lessons in Art and Life”, diverse auteurs, Phaidon, London, UK, 2015
“Della Pittura”, Frank Reijnders, uitgeverij 1001, Amsterdam, 2000
“Kunst als therapie”, Alain de Botton en John Armstrong, Phaidon, 2013
“Vervulde verlangens: gesprekken over kunst in onze tijd”, Abigail R. Esman en Rudi Fuchs, Meulenhoff, Amsterdam, 1997
“Man met blauwe sjaal, poseren voor Lucian Freud”, Martin Gayford, Walewein, Amsterdam, 2011
“Thinking about exhibitions. Art history/Museum studies/Cultural studies”, Bruce W. Ferguson, Reesa Greenberg, Sandy Nairne, Routledge, New York, 1996
“Het boek van de schoonheid en de troost”, Wim kayzer, Olympus, Amsterdam, 2006/Luisterpunt, Brussel, 2000
“Een schitterend ongeluk”, Wim Kayzer, Balans, Amsterdam, 2008
“The next Documenta should be curated by an artist”, eFlux, 2004,
http://www.e-flux.com/announcements/42825/the-next-documenta-should-be-curated-by-an-artist/
“Het subliem gemis, over het geheugen van de verbeelding”, Bart Cassiman, K.M.S.K., Antwerpen, 1993
“Kijk, 100 jaar hedendaagse kunst”, Thierry De Duve, Ludion, Brussel, 2000
“Beeldende kunst en onze hersenen”, Lamberto Maffei en Adriana Fiorentini, Natuur & Techniek - Wetenschappelijke Bibliotheek, Maastricht, 1999
Verdere toelichting
In aparte documenten wordt bijkomend info gegeven voor volgende onderwerpen: